هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد
سرخط خبرها

معماری نئوکلاسیک مانند سرطان تمام شهرهای ما را گرفته است

  • کد خبر: ۲۰۳۰۶۴
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
معماری نئوکلاسیک مانند سرطان تمام شهرهای ما را گرفته است
استاد گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد گفت: معماری نئوکلاسیک مثل سرطان تمام شهرها و چهره شهرهای ما را گرفته که نشان می‌دهد نتوانستیم شکلی را تولید کنیم که مردم آن را بپذیرند. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر هادی ایوانی امروز، ۹ دی ماه، در همایش ملی نما و هویت که در هتل پردیسان برگزار شد، در خصوص تداوم هویت در پیوند گذشته و حال اظهار کرد: یکی از دل‌نگرانی‌های ما این است اشکالی که امروز تولید می‌کنیم خودی و متعلق به ما نیست، ناشناس است، کیستی آن برای ما مشخص نیست و نمی‌دانیم از کجا می‌آید.

وی افزود: مسیر ذهن به عین در تولید اشکال با استفاده از یک سری مفاهیم، ارزش‌ها، دانش‌ها، سنت‌ها، باورها، ایدئولوژی و مذهب مجموعه‌ای را تولید می‌کند که تولیدکننده اشکال هستند. اگر اشکال از این موارد تبعیت نکند خودی نیست، در نتیجه معماری محصولی فرهنگی است.

ایوانی با طرح این سوال که آیا معماری ما کیستی ما را نشان می‌دهد، عنوان کرد: هر فرهنگی در تبدیل مفاهیم و ارزش‌های خود به فرم‌ها و اشکال دست به طبقه‌بندی اشکال می‌زند. اولین موضوع با مدها شروع می‌شود که اولین لایه تولید اشکال هستند. مدهای پایتخت به مرور زمان به الگوها تبدیل شده و وقتی طبقه‌بندی و عمیق‌تر شوند به سبک و روش زندگی تبدیل می‌شوند. اگر این سبک تئوریزه شود تبدیل به مکتب خواهد شد.

استاد گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: این مسیری است که فرهنگ ما سالیان سال به آن پرداخته اما امروز این سبک و روش را نداریم. در بسیاری از حوزه‌های شکلی در سبک زندگی دچار اختلال هستیم این فرهنگ در بخش‌هایی از زایش شکلی وامانده است که اینجا فرهنگ نیاز به کمک دارد و نقش حاکمیت مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: نقش حاکمیت گشت ارشاد برای ساختمان‌ها نیست، بلکه نقش حمایتی، تشویقی و کمک‌رسانی است. معماری نئوکلاسیک مثل سرطان تمام شهرها و چهره شهرهای ما را گرفته که نشان می‌دهد نتوانستیم شکلی را تولید کنیم که مردم آن را بپذیرند. 

ایوانی بیان کرد: مشهد از ۸۲۰ هجری قمری تبدیل به شهر می‌شود. سبک این دوران سبک آذری است. بعد از آن دوره صفوی بوده که با توجه به شیعه شدن به مشهد توجه ویژه‌ای می‌شود و ناسیونالیسم فرهنگی ایجاد و موجب توسعه شهر مشهد می‌شود. مشهد بعد از هرات و قزوین سومین خیابان شهری را دارد.

استاد گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد خاطرنشان کرد: بعد از آن دوره قاجار را داریم که ادامه سبک اصفهان است. به تدریج سبک تهران ایجاد می‌شود. دوره پهلوی درس‌های بسیار زیادی به ما می‌دهد که ورود مدرنیته و التقاط سبک‌ها است. در خصوص دوره امروز علامت سوالی وجود دارد که الان چه هستیم. 

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۷۱ در ۳۶۰ هکتار اطراف حرم ۳۴۰ خانه تاریخی و ۷۰۰ خانه دوره قاجاری داشتیم، تصریح کرد: سال ۸۹ که دوباره بررسی کردیم در بافت اطراف حرم و کل شهر مشهد کمتر ار ۶۰ اثر پیدا کردیم که این باعث تاسف است. اگر به دادشان نرسیم، کمک نکنیم و مشوق بسته‌های تشویقی بافت‌های تاریخی را افزایش ندهیم، آن‌ها را از دست خواهیم داد.

ایوانی افزود: این بناها سرمایه ما است، دوستان در شهرداری پول درآوردن از این خانه‌ها را به فراموشی بسپارند، این بناها سرمایه ما است و ما نسبت به آیندگان دین داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->